POLA KOMUNIKASI PENGASUH DALAM MEMBINA AKHLAK ANAK ASUH DI PANTI ASUHAN AL-MUNAWWARAH CABANG PILAR DESA GENENG KABUPATEN NGAWI
DOI:
https://doi.org/10.61341/jis/v1i1.001Kata Kunci:
Communication Pattern, Tutor, Moral Guidance, Communication InhibitionAbstrak
The purpose of the research on the topic of caregiver communication patterns in fostering the morals of foster children at the Al-Munawwarah Orphanage is to find out how parents or caregivers of the Al-Munawwarah Orphanage can use good communication patterns or models towards foster children, especially in fostering the morals of their foster children and what are the obstacles experienced by caregivers in fostering the morals of foster children. The data collection technique in this qualitative research was in-depth interviews with caregivers and several foster children at the Al-Munawwarah Orphanage, as well as observing the daily activities of the children in the orphanage. The results showed that there were two patterns of communication used by caregivers in fostering the morals of foster children, namely the wheel pattern and the chain pattern. The wheel pattern is the pattern that directs all information to the individual (foster child) conveyed by the caregiver. The chain pattern is a pattern that spreads or caregiver A communicates to foster B, B to foster C and so on. Both of these patterns function together to provide direction or good moral development to children. The inhibiting factors in fostering the morals of foster children are the characteristics or personality of the child itself, then the level of language between the child and the caregiver which is difficult to understand, and the noisy environment because it is close to a the boulevard.
Unduhan
Referensi
Ambar. (2017). Hambatan-hambatan Komunikasi dan Bagaimana Cara Mengatasinya. Retrieved Juli 10, 2021, from PakarKomunikasi.com: https://pakarkomunikasi.com/hambatan-hambatan-komunikasi
An-Nahlawi, A. (1996). Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Gemae Insani Press.
Anwar, R. (2010). Akhlak Tasawuf. Jakarta: Pustaka Setia.
Badrudin, H. (2015). Akhlak Tasawuf. Serang: IAIB PRESS.
Baharuddin. (2019, Januari-Juni). Pengaruh Komunikasi Orang Tua Terhadap Perilaku Anak Pada MIN 1 LAMNO Desa Pante Keutapang Aceh Jaya. Jurnal Al-Ijtimaiyyah: Media Kajian Pengembangan Masyarakat Islam, 5(1), 108.
Caropeboka, R. M. (2017). Konsep dan Aplikasi Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Djamarah, S. B. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Djamrah, S. B. (2004). Pola Komunikasi Oran Tua dan Anak Dalam Keluarga. Jakarta: PT, Reneka Cipta.
Effendy, O. U. (1993). Dinamika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Hasan, M. A. (1978). Tuntunan Akhlak. Jakarta: Bulan Bintang.
Jayana, T. A. (2018). Adab dan Doa Sehari-har Untuk Muslim Sejati. Jakarta: PT Elex Mesa Komptiudo.
Lestari, S. (2016). Psikologi Keluarga. Jakarta: Prenamedia Group Cetakan ke-4.
Manan, S. (2017). Pembinan Akhlak Mulia Melalui Ketaladanan Dan Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam , 15(1), 52.
Moleong, L. J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Rahman, A. (2019). Akhlak Mulia 4. Semarang: PT Mutiara Aksara.
Sariyani, J. (2019). Pola Komunikasi Pengasuh Panti Asuhan Tiara Putri Sukarame Bandar Lampung Dalam Pembinaan Akhlak. Skripsi Fakultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung .
Wahyudi, D. (2017). Pengantar Aqidah Aklak dan Pembelajarannya. Yogyakarta: Lintang Rasi Aksara Books.
Wathoni, L. M. (2020). Akhlak Tasawuf Menyelami Kesucian Diri. Nusa Tenggara Barat: Forum Pemuda Aswaja.
Wood, J. T. (2013). Komunikasi Teori dan Praktik (Komunikasi Dalam Kehidupan Kita). Jakarta: Salemba Humanika.
Yusuf, S. (2000). Psikologi perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 Journal of Islamic Studies

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.